SURAU AL ZALZALAH (99)

Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun); “Apa yang sudah terjadi kepada bumi?” Pada hari itu bumipun menceritakan khabar beritanya: Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian). Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) – untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! [99. Az-Zalzalah]

Isnin, 27 Mac 2017

Penduduk Kunak, Semporna Rasai Gegaran Gempa Di Lahad Datu




Penduduk Kunak, Semporna Rasai Gegaran Gempa Di Lahad Datu
Diterbitkan: Ahad, 26 Mac 2017 8:50 PM

SEMPORNA: Gempa bumi lemah bermagnitud 4.2 pada skala Richter yang melanda Lahad Datu, petang Ahad turut mengakibatkan beberapa kawasan di daerah Kunak dan Semporna merasai gegarannya.

Seorang guru, Aslina Ali, 30, berkata beliau dapat merasakan gegaran hampir seminit ketika berada di rumahnya di perumahan Sekolah Menengah Kebangsaan Tagasan, di sini.

"Saya sedang mengemas rumah kerana baru balik dari kampung setelah seminggu cuti persekolahan sebelum gegaran itu dirasai kira-kira pukul 5.30 petang.

"Setelah itu saya berlari keluar rumah sehingga gegaran berhenti," katanya kepada Bernama.

Sementara itu, seorang penduduk di Kampung Airport, Kunak, Dian Awang berkata beliau turut merasai gegaran kecil selama 10 saat.

"Pada mulanya saya ingatkan adik-adik yang berlari di atas rumah, tetapiapabila tidak melihat sesiapa yang berlari, saya keluar untuk melihat keadaan sekitar tetapi tidak ada apa-apa berlaku.

"Saya hanya sedar ketika membaca berita di Facebook menyatakan ada gempa bumi lemah di daerah Lahad Datu lewat petang tadi," katanya.

Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan berkata, pusat gempa itu terletak pada 4.8 darjah utara dan 118.6 darjah timur, iaitu 38 kilometer timur laut Kunak dengan gegaran turut dirasai di Tawau dan Sandakan pada pukul 5.30 petang.

http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2017/03/26/lahad-datu-gegar/

1 ulasan: